Wortelkanaalbehandeling of endodontische behandeling

Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling is nodig wanneer de tandpulpa (het weefsel in de tandholte met bloedvaten en zenuwen ) geïnfecteerd of ontstoken geraakt. Dit wordt veroorzaakt door bacteriën. De bacteriën kunnen in het wortelkanaal geraken door diepe cariës, lekkende vullingen, barstjes of trauma en kan leiden tot symptomen zoals gevoeligheid voor warm en koud en pijn bij het bijten, maar soms kunnen ook geen symptomen  optreden.

Als de wortel is niet  gereinigd en ontsmet worden kan dit leiden tot een verslechtering  van infectie en mogelijk verlies van de tand. Het doel van een wortelkanaalbehandeling is ten eerste de bacteriën en het  eventueel ontstoken of geïnfecteerd weefsel te verwijderen en anderzijds de  wortel te vullen. Meestal gebeurt dit in één of twee tandartsbezoeken.

Wat gebeurt er als ik geen wortelkanaalbehandeling laat uitvoeren ?

Als de tand niet behandeld wordt  krijg je een abces onder de tand. Dit leidt tot pijn, zwelling en kan botverlies rond de tand veroorzaken. Dit kan leiden tot verlies van de tand.

Hoe lang duurt de behandeling  en zal de behandeling  pijnlijk zijn ?

De behandeling duurt, afhankelijk van het aantal wortelkanalen,  1-2 uur en soms is er meer dan één bezoek nodig, afhankelijk van de omvang  van de infectie. De wortelkanaalbehandeling  wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving  en is mits een goede verdoving  een comfortabele en pijnloos proces. Postoperatief kan er gedurende enkele  dagen ongemak en pijn zijn. Een pijnstiller kan dan verlichting geven, antibiotica zijn zelden nodig.

Wat gebeurt er na een wortelkanaalbehandeling?

Na een  wortelkanaalbehandeling  zal uw tand terug opgebouwd moeten worden.  Een goede tandopbouw is even belangerijk als een goede wortelkanaalvulling. Indien een ontzenuwde tand niet goed opgebouwd wordt kan de tand breken.  De beste hertselling na een wortelkanaalbehandeling is een kroon of inlay/onlay.

Microscopische wortelkanaalbehandeling

De wortelkanaalbehandelingen  worden in onze praktijk onder een operatiemicroscoop uitgevoerd. Met behulp van deze microscoop wordt het operatieveld vergroot waardoor details worden opgemerkt die met het blote oog niet zichtbaar zoals barstjes en extra kanaaltjes. Voor wortelkanaalbehandelingen is dit echt een onmisbaar instrument geworden.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}