Wortelkanaalbehandeling of endodontische behandeling

Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling is nodig wanneer de tandpulpa (het weefsel in de tandholte met bloedvaten en zenuwen ) geïnfecteerd of ontstoken geraakt. Dit wordt veroorzaakt door bacteriën. De bacteriën kunnen in het wortelkanaal geraken door diepe cariës, lekkende vullingen, barstjes of trauma en kan leiden tot symptomen zoals gevoeligheid voor warm en koud en pijn bij het bijten, maar soms treden er geen symptomen op.

Als de wortel niet gereinigd en ontsmet wordt, kan dit leiden tot een verslechtering van infectie en mogelijk verlies van de tand. Het doel van een wortelkanaalbehandeling is ten eerste de bacteriën en het eventueel ontstoken of geïnfecteerd weefsel te verwijderen en anderzijds de wortel te vullen. Meestal gebeurt dit in één of twee tandartsbezoeken.

Wat als ik geen wortelkanaalbehandeling laat uitvoeren?

Als de tand niet behandeld wordt, krijg je een abces onder de tand. Dit leidt tot pijn, zwelling en kan botverlies rond de tand veroorzaken. Dit kan leiden tot verlies van de tand.

Hoe lang duurt de behandeling en zal het pijnlijk zijn?

De duur van de behandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen, en duurt meestal 1 tot 2 uur. Soms is meer dan één bezoek nodig. Het is ook afhankelijk van de omvang van de infectie. De wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving en is een redelijk comfortabel en pijnloos proces. Postoperatief kan er gedurende enkele dagen ongemak en pijn zijn. Een pijnstiller kan dan verlichting geven, antibiotica zijn zelden nodig.

Wat gebeurt er na een wortelkanaalbehandeling?

Na een wortelkanaalbehandeling zal uw tand terug opgebouwd moeten worden. Een goede tandopbouw is even belangrijk als een goede wortelkanaalvulling. Indien een ontzenuwde tand niet goed opgebouwd wordt, kan de tand breken. De beste herstelling na een wortelkanaalbehandeling is een kroon of inlay of onlay.

Microscopische wortelkanaalbehandeling

De wortelkanaalbehandelingen worden in onze praktijk onder een operatiemicroscoop uitgevoerd. Met behulp van deze microscoop wordt het operatieveld vergroot waardoor details worden opgemerkt die met het blote oog niet zichtbaar zijn, zoals barstjes en extra kanaaltjes. Voor wortelkanaalbehandelingen is dit echt een onmisbaar instrument geworden.

Algemene tandheelkunde

Kindertandheelkunde

Orthodontie

U kan bij ons ook terecht voor orthodontische behandelingen bij volwassenen aan de hand van de Invisalign techniek...