Parodontologie

Parodontitis is een tandvleesontsteking. Het steunweefsel van de tanden is aangetast. De ontsteking kan zich uitbreiden naar het kaakbeen, waardoor kaakbeen rondom de tanden en kiezen verloren gaat. Parodontitis bedreigt dus niet de tanden en kiezen zelf, maar het steunweefsel van de gebitselementen. Uiteindelijk kan er zoveel kaakbeen verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan en tenslotte uitvallen. Parodontitis is een sluipende ziekte. De ziekte kan lange tijd aanwezig zijn zonder opgemerkt te worden.

Wanneer is er sprake van een parodontale aandoening?

• Wanneer het tandvlees bloedt bij het tandenpoetsen.
  • Wanneer de stand van een of meer tanden vanzelf verandert.
  • Wanneer de gebitselementen los gaan staan.
  • Wanneer u last hebt van een vieze smaak.
  • Wanneer u last hebt van een slechte adem.

Recent onderzoek heeft bovendien een relatie gevonden tussen parodontale infectie en ernstige gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatziektes, suikerziekte.

Uw eigen mondhygiëne (poetsen, flossen, tandenstoken) is het allerbelangrijkste voor het behoud van een gezond tandvlees en voor de preventie van tandvleesaandoeningen !

Ongeveer 1 op de 3 mensen van boven de dertig jaar heeft een vorm van parodontitis. Daarom is het belangrijk na te gaan in welke staat uw tandvlees verkeert.

Wij zullen u naar een parodontoloog doorsturen voor de behandeling van ernstige parodontale problemen.

Parodontologie

Algemene tandheelkunde

Kindertandheelkunde

Orthodontie